План-конспект уроку біології на тему:
«Організм людини як біологічна система.
Різноманітність клітин організму людини»
Мета уроку: ознайомити учнів
із біологічними системами та особливостями їх функціонування на прикладі
різноманітності клітин організму людини; продовжувати розвивати навички роботи
з таблицями та малюнками, робити висновки, розвивати самостійну та
комунікативну компетентності, екологічне мислення; виховувати дбайливе
ставлення до власного здоров’я, до здорового способу життя.
Обладнання: таблиці
«Організаційні рівні живого», «Клітина», механічний годинник, розібраний старий
механічний годинник.
Хід
уроку
I. Організаційний момент
Привітання.
Знайомство Розклад занять. Структура уроків біології, необхідні зошити й
підручники, структура й зміст підручника біології людини (8 клас).
Інструктаж
з ТБ.
У ч и т е л ь. Друзі! Сьогодні
ми розпочинаємо вивчати нову тему, яка буде початком великих відкриттів.
«Будова людського організму» — ця тема хвилювала багатьох видатних людей. Я
розпочинаю сьогоднішній урок висловом Леонардо да Вінчі: «Здобувай змолоду те,
що з роками відшкодує тобі збиток, заподіяний старістю. І, зрозумівши, що їжею
старості є мудрість, дій замолоду так, щоби старість не залишилася без їжі».
II. Мотивація навчальної
діяльності
У ч и т е л ь. Діти! Що ви
бачите у мене в руках? Так, це годинник. З яких частин він складається?
Циферблат, стрілочки (велика, маленька), металевий корпус, різні дрібні
елементи… Дивіться: все це є в мене у кишені. Витягаю. Складаю поряд з
годинником. Можна сказати, що ми маємо два годинники! Ні? Чому? Елементи і там,
і там однакові.
Правильно, елементи повинні бути
у певному зв’язку між собою. І навіть найменша гайка може зруйнувати всю
систему зв’язків, і система буде працювати не в повну силу або зовсім не
працювати. Згадайте, що таке система?
Система — це єдине ціле, що складається з окремих частин, які тісно
взаємопов’язані.
На сьогоднішньому уроці ми з
вами поговоримо теж про системи, але про живі, біологічні і про зв’язки між
елементами цих систем.
III. Вивчення нового
матеріалу
Організм людини є однією з
найскладніших біологічних систем, яка має різні рівні структурної і
функціональної організації: клітинний, тканинний, органний, системний,
організмовий.
Організм людини — відкрита, цілісна, саморегульована біологічна система, і
від самої людини залежить збереження її функціональності та самореалізація в
житті.
Мозковий штурм
- Що значить
«відкрита система»?
Записуємо на дошці всі надані
варіанти: залежність від екології, потрібна вода і їжа, повітря, виділяє
продукти обміну, складається з речовин, які бере із середовища…
Робимо висновок.
Відкрита система — це структура, яка здійснює постійний обмін речовин та
енергії із середовища, у якому вона народилася, та є структурно стійкою в
ньому.
Інтегровані
методи навчання з хімією
-Органогени — основні
хімічні елементи клітини: Гідроген, Оксиген, Карбон, Нітроген.
Як ми бачимо, кожен із цих
хімічних елементів має велике значення для життєдіяльності клітини як
біологічної системи. Тому клітина повинна підтримувати цей хімічний склад
постійно, для цього вона взаємодіє з навколишнім середовищем. Це ще одне з
основних властивостей біологічних систем — саморегуляція.
Саморегуляція — підтримання сталого хімічного складу, структури,
властивостей.
Саморегуляція здійснюється з
допомогою багатьох хімічних реакцій, реакції розпаду складних речовин на
прості, і навпаки, реакції обміну, при цьому виділяється або витрачається
енергія. Сукупність усіх цих процесів складає обмін речовин.
Обмін речовин — це сукупність та
єдність процесів розпаду речовин з вивільненням енергії й утворення інших
речовин з використанням енергії. Усі процеси обміну речовин у клітині
відбуваються за участі ферментів
— простих або складних білків, які прискорюють певні хімічні реакції. Умовно
обмін речовин поділяється на два взаємопов’язаних процеси: катаболізм —
розщеплення великих молекул на дрібніші і простіші; та анаболізм — синтез
складних органічних із простіших.
Життєвий цикл клітин організму
людини — це існування їх від одного поділу до іншого.
Як ми бачимо, біологічні
системи мають особливості, з якими ми дуже ретельно ознайомимося на наших
уроках біології.
Біологічна система – це сукупність взаємодіючих різних елементів, що
утворюють цілісний біологічний об’єкт. До біосистем належать: клітина, тканина,
орган, організм. угруповання тощо. Концепцію біологічних систем сформулював у
30-х рр. ХХ ст. австрійський біолог Л. фон Берталнфі. Рівні організації організму
людини – це відносно однорідні біологічні системи з певним характерним типом
взаємодії елементів, просторовим і часовим масштабами процесів.
Важливо, щоб на початку
вивчення теми ви мали чітке розуміння, що всі частини біологічної системи
«організм людини» самі є біологічними системами, і вивчення ми почнемо з
найменшої системи — клітини.
Демонстрація мал. й таблиці «Клітина»
Мозковий штурм
КЛІТИНА – це…
Розповідь про будову клітин організму людини:
1. Форми й розміри клітин.
2. Важливість вивчення клітин.
Цитологія.
3. Будова клітин: мембрана +
цитоплазма, враховуючи еукаріотичність + ядро.
Органели (органоїди), їх будова.
розташування, функції.
4. Процеси, що відбуваються в
клітинах.
Демонстрація
мал. з атласу «Різноманітність клітин людини»
Пояснення
Властивості біологічних систем:
·
особливий хімічний
склад;
·
відкритість та
наявність оміну речовин;
·
здатність до
саморегуляції;
·
стійкість, адаптація
та гомеостаз;
·
спадковість та
мінливість;
·
подразливість;
·
циклічність;
·
здатність до
розмноження та розвитку.;
·
ієрархічність.
IV. Узагальнення вивченого
матеріалу
Дайте відповіді на запитання:
- Що таке
відкрита система?
- Які
властивості притаманні відкритим системам?
- Що таке
подразливість? (Подразливість — це здатність реагувати на дію зовнішніх і
внутрішніх подразників.)
- Чим живі
системи відрізняються від неживих?
Робота з підручником. Доведіть, що клітина – відкрита
біосистема.
V. Домашнє завдання
Немає коментарів:
Дописати коментар