МОЄ ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО:
“Посередній учитель розповідає,
Хороший учитель пояснює,
Кращий учитель демонструє,
Великий учитель надихає…”
А. Смоловик
ДОПОВІДЬ З
ДОСВІДУ ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ САВОЛЄЙ Д.Г.
В своїй системі роботи використовую
різні види уроків, серед них:
уроки засвоєння нових знань та вмінь, уроки
узагальнення та систематизації знань, уроки контролю і корекції знань, умінь,
навичок, нестандартні уроки – з ігровою формою навчання, уроки – лекції, практичні
й семінарські заняття.
Говорячи
про систему роботи у 5 – х класах, згідно чинної програми,
майже в кожній темі належне місце відводиться урокам
формування вмінь і навичок, на яких учні, виконуючи завдання практичної
роботи, навчаються закладати експеримент і керувати ним в умовах класної і
домашньої роботи, а також проектувати свою діяльність і, самостійно здобувши її
результати, формулювати висновки та узагальнення.
Для розвитку пізнавального інтересу
до предмету застосовую прийоми: словникова
робота, дивуй, роблю висновок, творча терапія, відстрочена загадка, віршовані
рядки., проводяться фізкультхвилинки. Все це значною мірою пожвавлює
роботу й активізує навчальну діяльність п’ятикласників.
Викладаючи біологію 6 – го класу
використовую метод проектів,
«малюнкотерапії»,
дидактичні картки.
На своїх
уроках поряд з традиційними пояснювально-ілюстративними, частково-пошуковими і
дослідницькими методами навчання використовую й інші – методи інтегрованого
навчання, інтерактивні методи, мультимедійні технології.
Серед інтерактивних
методів “найулюбленішими” у моїх учнів стали:
- інтерактивні
технології кооперативного навчання (робота в парах, малих групах);
- інтерактивні
технології колективно-групового навчання (“мозковий штурм”, вправа “мікрофон”).
Кожний урок підкріплюється
дидактичними засобами, наочністю, демонстраційними матеріалами. Серед
наочних засобів в моїй практиці позитивно себе зарекомендували фотоматеріали.
Згідно
чинної програми належне місце в системі роботи вчителя біології в 9 – х класах
займають уроки - практичні роботи. В структурі кожного уроку передбачаю
використання наочних (не тільки – таблиці, а й фотоматеріали), демонстраційних
методів навчання і, дуже часто - на етапі закріплення здобутих знань, -
розв’язання тестових завдань, згрупованих за змістом підручника. Також у мене
як вчителя, є досвід проведення уроків самими учнями, звісно
підготовленими до цього.
З метою активізації пізнавальної
діяльності на уроках біології людини використовуються методи залучення учнів до
інтегрованого й інтерактивного навчання, до участі в природничих конкурсах й
шкільних олімпіадах, а також як випереджальне навчання – підготовка учнями
повідомлень з теми. Інтеграційний аспект можна вдало використовувати,
залучаючи учнів для участі в конкурсах, а також під час
експериментально-дослідницьких робіт.
Слід пригадати
навчально-польову практику, завдяки якій на безпосередньо природних
прикладах, живих рослинах, продовжувалося навчання учнів. Це сприяє
екологічному вихованню колегіїстів, закріпленню ними знань
й навичок з біології рослин. Завдяки такій організації роботи вони мали змогу
взяти участь в конкурсі “Озеленення навчального закладу”.
Впродовж
2014/2015 навчального року діяв факультатив з біології “Екологія
(аутекологія) рослин” у 9 – А класі, де учні мали змогу поглиблювати свої
знання з біології й здобувати нові – з екології рослин, вдосконалювати вміння
працювати зі схемами, таблицями, ілюстрованими посібниками, тематичними
науковими словниками, гербарними зразками, фотоматеріалами, моделями й
муляжами.
Завдяки залученню учнів
до факультативної роботи («Життя рослин») в 2014 – 2015 навч. роках
стало можливим покращити практичні навички учнів з вегетативного розмноження
рослин й взяти участь у Всеукраїнському конкурсі «Галерея кімнатних рослин».
Навесні
2014р. проведено звітній урок природознавства «Земля як планета», на якому
вдалося продемонструвати використання інтерактивних методів, мультимедійних
технологій.
Позакласна
робота: у 2014 – 2015 навч. році вчителями біології й хімії проведена екологічна
вікторина, де учні мали змогу проілюструвати свій екосвітогляд.
Індивідуально-групові
заняття підвищують якість знань, сприяють їх закріпленню й творчому
застосуванню в нестандартних умовах.
Результативність роботи. 2015/2016
навч. р.: олімпіади - Фомічов
Артем (учень 11 – Б класу) - диплом І ступеня, Здор Валерія й Чуб Денис
(учні 11 – Б класу) – дипломи учасників за участі у ІІ етапі Всеукраїнської
олімпіади з біології. Воробей Ольга (учениця 9 – А класу) - диплом І ступеня,
Ващенко Аліна (учениця 9 – А класу) – диплом ІІ ступеня - на ІІ етапі олімпіади.
Ховріна Еліна – диплом ІІІ ступеня – ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з
екології. Робота в МАН – вивчається досвід викладачів школи
МАН, інтернет-ресурси з оформлення й проведення дослідницьких робіт учнями. Планується розробка науково-експериментальної
роботи «Біологічні методи лікування варроатозу бджіл». Конкурси
«Колосок» (прибл. 110 учнів: загальношкільний результат, 13 учнів – з 7-х,
9-А, Б, всіх 11-х класів, найактивніші учні – з 7 – А, 7 – Г класів),
«Озеленення» (команда з 60 учнів колегіуму й всього педколективу) – результати
міського етапу невідомі, «Птах 2015 року: Соловей» (учень 9 – Б класу – Чорний
Андрій, автор презентації, що створювалася за фотоматеріалами учениць 7 – Г
класу: Купцової І., Кужельної К., Новомлинець А., Басанець Х.) – результат
неоголошений, учасники конкурсу, «Парад квітів біля школи» (прибл. 150 учнів) –
1 місце (міський етап), 1 місце (обласний етап), «Галерея кімнатних рослин» - 1
м. на міському та обласному етапах. Конкурс «Геліантус» (20 учасників з 7 – х, 9
– х класів). Всеукраїнський конкурс «Паросток» - 1 місце.
Перспективність
роботи полягає у поглибленні науково-методичної проблеми «Творчі задачі на уроках біології та
природознавства як шлях до розвитку акме-компетентностей». На уроках
біології в межах певних тем втілюю принципи інтегрованого навчання, для
реалізації якого на етапах закріплення й систематизації знань застосовуються
творчі біологічні задачі.
Найперше,
що має
зробити вчитель, - це
розвинути в учня
дух допитливості.
Немає коментарів:
Дописати коментар