МІЙ ДОСВІД

МОЄ ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО:

“Посередній  учитель розповідає,
Хороший учитель пояснює,
Кращий учитель демонструє,
Великий учитель надихає…”
                                                              
А. Смоловик

ДОПОВІДЬ З ДОСВІДУ ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ САВОЛЄЙ Д.Г.

В своїй системі роботи використовую різні види уроків, серед них:
уроки засвоєння нових знань та вмінь, уроки узагальнення та систематизації знань, уроки контролю і корекції знань, умінь, навичок, нестандартні уроки – з ігровою формою навчання, уроки – лекції, практичні й семінарські заняття.
         Говорячи про систему роботи у 5 – х класах, згідно чинної програми,
майже в кожній темі належне місце відводиться урокам формування вмінь і навичок, на яких учні, виконуючи завдання практичної роботи, навчаються закладати експеримент і керувати ним в умовах класної і домашньої роботи, а також проектувати свою діяльність і, самостійно здобувши її результати, формулювати висновки та узагальнення.
            Для розвитку пізнавального інтересу до предмету застосовую прийоми: словникова робота, дивуй, роблю висновок, творча терапія, відстрочена загадка, віршовані рядки., проводяться фізкультхвилинки. Все це значною мірою пожвавлює роботу й активізує навчальну діяльність п’ятикласників.
            Викладаючи біологію 6 – го класу використовую метод проектів,
«малюнкотерапії», дидактичні картки.
         На своїх уроках поряд з традиційними пояснювально-ілюстративними, частково-пошуковими і дослідницькими методами навчання використовую й інші – методи інтегрованого навчання, інтерактивні методи, мультимедійні технології.
Серед інтерактивних методів “найулюбленішими” у моїх учнів стали:
- інтерактивні технології кооперативного навчання (робота в парах, малих групах);
            - інтерактивні технології колективно-групового навчання (“мозковий штурм”, вправа “мікрофон”).
            Кожний урок підкріплюється дидактичними засобами, наочністю, демонстраційними матеріалами. Серед наочних засобів в моїй практиці позитивно себе зарекомендували фотоматеріали.
         Згідно чинної програми належне місце в системі роботи вчителя біології в 9 – х класах займають уроки - практичні роботи. В структурі кожного уроку передбачаю використання наочних (не тільки – таблиці, а й фотоматеріали), демонстраційних методів навчання і, дуже часто - на етапі закріплення здобутих знань, - розв’язання тестових завдань, згрупованих за змістом підручника. Також у мене як вчителя, є досвід проведення уроків самими учнями, звісно підготовленими до цього.
З метою активізації пізнавальної діяльності на уроках біології людини використовуються методи залучення учнів до інтегрованого й інтерактивного навчання, до участі в природничих конкурсах й шкільних олімпіадах, а також як випереджальне навчання – підготовка учнями повідомлень з теми. Інтеграційний аспект можна вдало використовувати, залучаючи учнів для участі в конкурсах, а також під час експериментально-дослідницьких робіт.
         Слід пригадати навчально-польову практику, завдяки якій на безпосередньо природних прикладах, живих рослинах, продовжувалося навчання учнів. Це сприяє екологічному вихованню колегіїстів, закріпленню ними знань й навичок з біології рослин. Завдяки такій організації роботи вони мали змогу взяти участь в конкурсі “Озеленення навчального закладу”.
         Впродовж 2014/2015 навчального року діяв факультатив з біології “Екологія (аутекологія) рослин” у 9 – А класі, де учні мали змогу поглиблювати свої знання з біології й здобувати нові – з екології рослин, вдосконалювати вміння працювати зі схемами, таблицями, ілюстрованими посібниками, тематичними науковими словниками, гербарними зразками, фотоматеріалами, моделями й муляжами.
         Завдяки залученню учнів до факультативної роботи («Життя рослин») в 2014 – 2015 навч. роках стало можливим покращити практичні навички учнів з вегетативного розмноження рослин й взяти участь у Всеукраїнському конкурсі «Галерея кімнатних рослин».
         Навесні 2014р. проведено звітній урок природознавства «Земля як планета», на якому вдалося продемонструвати використання інтерактивних методів, мультимедійних технологій.
         Позакласна робота: у 2014 – 2015 навч. році вчителями біології й хімії проведена екологічна вікторина, де учні мали змогу проілюструвати свій екосвітогляд.
         Індивідуально-групові заняття підвищують якість знань, сприяють їх закріпленню й творчому застосуванню в нестандартних умовах.
         Результативність роботи. 2015/2016 навч. р.: олімпіади - Фомічов Артем (учень 11 – Б класу) - диплом І ступеня, Здор Валерія й Чуб Денис (учні 11 – Б класу) – дипломи учасників за участі у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з біології. Воробей Ольга (учениця 9 – А класу) - диплом І ступеня, Ващенко Аліна (учениця 9 – А класу) – диплом ІІ ступеня - на ІІ етапі олімпіади. Ховріна Еліна – диплом ІІІ ступеня – ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з екології. Робота в МАН – вивчається досвід викладачів школи МАН, інтернет-ресурси з оформлення й проведення дослідницьких робіт учнями. Планується розробка науково-експериментальної роботи «Біологічні методи лікування варроатозу бджіл». Конкурси «Колосок» (прибл. 110 учнів: загальношкільний результат, 13 учнів – з 7-х, 9-А, Б, всіх 11-х класів, найактивніші учні – з 7 – А, 7 – Г класів), «Озеленення» (команда з 60 учнів колегіуму й всього педколективу) – результати міського етапу невідомі, «Птах 2015 року: Соловей» (учень 9 – Б класу – Чорний Андрій, автор презентації, що створювалася за фотоматеріалами учениць 7 – Г класу: Купцової І., Кужельної К., Новомлинець А., Басанець Х.) – результат неоголошений, учасники конкурсу, «Парад квітів біля школи» (прибл. 150 учнів) – 1 місце (міський етап), 1 місце (обласний етап), «Галерея кімнатних рослин» - 1 м. на міському та обласному етапах. Конкурс «Геліантус» (20 учасників з 7 – х, 9 – х класів). Всеукраїнський конкурс «Паросток» - 1 місце.
Перспективність роботи полягає у поглибленні науково-методичної проблеми «Творчі задачі на уроках біології та природознавства як шлях до розвитку акме-компетентностей». На уроках біології в межах певних тем втілюю принципи інтегрованого навчання, для реалізації якого на етапах закріплення й систематизації знань застосовуються творчі біологічні задачі.

Найперше, що  має  зробити  вчитель, - це розвинути   в  учня   дух  допитливості.

Немає коментарів:

Дописати коментар