середа, 25 жовтня 2017 р.

Урок ______                                                                                                           Дата: _______________
План-конспект уроку
«Значення ссавців в природі та житті людини»
Мета уроку: навчальна: сформувати науковий світогляд учнів про значення ссавців у природі, на конкретних прикладах продемонструвати роль ссавців у житті людини, звернути увагу на естетичне та наукове значення ссавців; ознайомити учнів з тваринництвом, його галузями; окреслити міжпредметні зв’язки з екологією, сільським господарством, інформаційними технологіями;
виховна: виховувати почуття прекрасного, моральні принципи учнів до тварин-ссавців, здійснювати естетичне, екологічне, культурне, санітарно-гігієнічне виховання;
розвиваюча: здійснювати розвиток пізнавального інтересу до предмета, логічного мислення й таких мисленнєвих операцій, як аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, абстрагування, порівняння, емоційної й оперативної пам’яті, креативного підходу до вирішення проблемного питання уроку, а також розвиток вмінь робити висновки, узагальнення.
Методи й методичні прийоми: пояснювально-ілюстративні, частково-пошукові; розповідь, бесіда, пояснення; прийоми: «Віршовані рядки», «Знайди пару», тестові завдання на відповідність, загадки, «Цікаві факти», інтерактивна вправа «Мозковий штурм», робота з підручником, інтерактивна вправа «Мікрофон».
Обладнання й матеріали: медіа-дошка, медіа-проектор, презентація, іграшковий мікрофон, бланки з назвами станцій.


І. Організаційна частина. Створення позитивного настрою.
1.Привітання. Вітання зимовими святами.
2.Учитель налаштовує учнів на роботу, зачитуючи віршовані рядки:
Проявіть знання прекрасні,
І усі завдання класні
Порозв’язуйте умить –
Й вищий бал ви заробіть.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення плану роботи на уроці:
-          Діти, ви з попередніх уроків вже знаєте, яких тварин відносять до класу Ссавців, їх зовнішню та внутрішню будову. Маємо певний обсяг знань про їх розмноження та розвиток, ряди ссавців.

Слайд 1
-          Сьогодні ми ознайомимося із роллю ссавців у природі та житті людини.
Девіз нашого уроку: „Живи в гармонії з природою”
                                               (антична мудрість)
Поясніть, як ви розумієте цей вислів?

Слайд 2
Урок ми проведемо у формі подорожі під назвою: «Значення ссавців в природі та житті людини». Оголошення теми уроку.
Проблемне питання: «Яка роль ссавців в житті сучасної людини?»
На дошці схема маршруту.
На ній зображені станції, на яких ми побуваємо.
№1 „Цікавинка”
№2 „Рослини і ссавці”
№3 „Ссавці і людина. Тваринництво”
№4 «Ссавці Червоної книги України»
№5 „Творчість”
ІІІ. Актуалізація опорних знань  учнів.
Подорожувати ми будемо науковим авіалайнером, але щоб туди потрапити, нам необхідно пригадати, чим цікаві ссавці як тварини.
                  Пропоную вам перегляд короткого мультфільму. Ваше завдання: уважно його подивитися, щоб потім розказати нам, що за тварин ви побачили за відеосюжетом, які з них є ссавцями і до якого ряду вони належать. За бажанням можна підспівувати.
Слайд 3
Після перегляду: яких тварин ви побачили? Які з них ссавці? До якого ряду вони належать?
Тварини: ведмідь, заєць, горобці, синиця,  снігурі, сорока, миша, білка, людина.
Ссавці: ведмідь, заєць, миша, білка, людина.
Ряди, до яких належать: Хижі, Зайцеподібні, Гризуни, Примати.
Слайд 4
«Знайди пару».
Розподілити запропонованих тварин по парах за особливостями будови та способом життя.
Дельфін, вечірниця руда, кролик дикий, олень благородний, ондатра, кашалот, нетопир малий, бобер, заєць-біляк, козуля.
Відповідь: дельфін — кашалот, вечірниця руда — нетопир малий, кролик дикий — заєць-біляк, олень благородний — козуля, бобер — ондатра.
Слайд 5
1. Установити відповідність між назвами ссавців та рядами, до яких вони належать.
Назва тварин                                                Ряди ссавців
1 Ігрунка                                                      А Парнокопитні
2 Їжак                                                            Б Непарнокопитні
3 Дельфін-білобочка                                    В Хижі
4 Благородний олень                                  Г Гризуни
5 Нутрія                                                        Д Комахоїдні
6 Кулан                                                         Е Ластоногі
7 Морський котик                                       Є Китоподібні
8 Горностай                                                  Ж Зайцеподібні
                                                                       З Примати
Відповідь:1 — З, 2 — Д, 3 — Є, 4 — А, 5 — Г, 6 — Б, 7 — Е, 8 — В
Отже, ссавці — тварини, які опанували всі середовища існування на земній кулі та пристосувалися до різних способів пересування. Для них характерні різноманітні особливості організації й зовнішнього вигляду.
Вчитель відмічає активність учнів.
ІV. Засвоєння нових знань.
Учитель: Отже, тепер ми маємо можливість потрапити до нашого авіалайнера. Кілька секунд польоту – і ми на станції №1 „Цікавинка.
 «Загадка»
Завдання: пропоную вам відгадати загадки про ссавців.
* * *                                                               * * *
Хто це землю вигортає,                              Гостроносий і малий,
Мов купини навертає?                               Сірий, тихий і незлий.
То підземний хід                                          Вдень ховається. Вночі
Риє, риє… (кріт).                                        Йде шукать собі харчі,
                                                                       Весь із тонких голочок.
Як він зветься? (Їжачок.)
Завдання для учнів:
— Розгляньте зображення тварин та встановіть ознаки подібності між ними.
Проектування зображення на екран: слайд 6

http://www.arsenal-hr.ru/upload/iblock/2e3/.jpg

http://bogi.5bb.ru/img/avatars/0002/43/20/23-0.jpg
Обговорення відповідей учнів.
-          Чим живляться ці тварини? Повідомлення учнів про харчування крота та їжака.
Цікаві факти
Про їжака.
З дитинства кожному знайома картина – їжак, що несе на своїх голках яблуко. Але він не заготовляє запаси на зиму, бо у цей час міцно спить. Їжаки полюбляють настромлювати кислі яблука, у такий спосіб дезинфікуючи свої голки.
* * *
Літає крилами,
ходить ногами,
висить догори лапками.
https://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=b62359542072926b2023b50ee5c2efa7&n=33&h=170
http://www.epidemiolog.ru.images.1c-bitrix-cdn.ru/upload/medialibrary/385/mish.jpg?140687607364852
 (Кажан.) Проектування зображення на екран: слайд 7
Запитання до учнів:
— Чим кажани відрізняються від інших ссавців?
Обговорення відповідей учнів.
·         Чим живляться кажани?
Повідомлення учнів про харчування вечірниці рудої або підковоноса.
* * *                                                               * * *
Хвостик, як ниточка,                                  На дубочку у дуплі
само, як калиточка,                                     Сестроньки живуть руді,
а очі, як насінинки.                                     Люблять шишки і горішки,
(Миша.)                                              І грибків поїсти трішки.
                                                                       Працьовиті, наче бджілки,
                                                                       Ці руді сестриці… (білки).
* * *
Бубонять буркотуни:
— Змокли капці і штани!
Доки греблю ми гатили —
Хвіст і лапи промочили.
(Бобри.)
Проектування зображення на екран: слайд 8

http://elle.pp.ua/wp-content/img2/image_169.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjN4AUeXraCf7gWRvWqSoPFCY7z4VkRo0uXoeCOXiFFD-kpH-pKbnXowIzx13BBVhsKFaVYoHnm8IhN6QCk5p0POoX9BLtj2ZW5G9lnW7fQVur5gilmh4rubiPMspTTtnIawmQ88s41GPe2/s1600/forumgazel_pngsincap+(16).png
http://ic.pics.livejournal.com/sweden_info/71347626/142560/142560_900.gif

Запитання до учнів:
— Що об’єднує цих ссавців?
Обговорення відповідей учнів.

·         Як і чим вони живляться? Повідомлення учнів про харчування бобра, білки.
Не ходжу я, а скакаю,                                 В полі, в лісі — навкруги,
Бо нерівні ноги маю.                                   Скрізь у мене вороги.
Через поле навмання                                   Часом лізу я у шкоду,
Перегнав би я коня.                                                Їм капусту на городах,
Я страшенний боягуз,                                 Моркву, ріпу, буряки.
Всіх на світі я боюсь.                                  Відгадайте — хто такий? (Заєць.)
Запитання до учнів:
— Яких ви знаєте тварин, що схожі на зайців?
Обговорення відповідей учнів.
Проектування зображення на екран: слайд 9.
http://atmhunt.ru/wp-content/uploads/2012/12/Zajac-rusak1.jpeg
 http://www.naturephoto-cz.com/photos/andera/%D0%94%D0%B8%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%BA%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BA-98x_oryc5.jpg
Повідомлення учнів про живлення зайців або кролів.
·       Чим живляться зайці вже стало зрозуміло з загадки, а яку таку шкоду вони роблять людям?
Очікувана відповідь: шкодить лісництву та сільському господарству.
Учитель пропонує учням відгадати загадку та знайти в ній біологічну помилку:
Як по морю-океану
Риба-рибина пливе,
До великого фонтану
Підпливать нам не дає.
(Кит.)
Проектування зображення на екран: слайд 10
Запитання до учнів:
— Яка біологічна помилка закралася в цій загадці?
(Кити це тварини, які належать до ссавців, а не до риб.)
·         Що ви вже знаєте про живлення китів?
Проектування зображення на екран: слайд 11
 - А це хто такі? (Зображення копитних)
Розповідь учителя
Копитні — узагальнена назва родів плацентарних ссавців. Непарнокопитні і парнокопитні становлять більшу частину копитних тварин і, таким чином, включають більшість великих наземних ссавців.
Запитання до учнів:
— Як ви гадаєте, яка головна ознака відмінності непарнокопитних тварин від парнокопитних?
Очікувана відповідь учнів:
Парнокопитні на ногах мають парну кількість пальців, одягнених у копито, а непарнокопитні — непарну кількість.
Учитель пропонує відгадати назву тварини, яка належить до непарнокопитних:
Він незграбний і товстий,
Завжди він чомусь сумний.
А на лобі в нього ріг,
Ця тварина ... (носоріг).
Учитель пропонує учням відгадати загадки зі скриньки.
Хто з вас цю тварину знає?                                   Має дуже довгу шию.
Хто скоріше відгадає?                                            Добре це, бо зручно їсти
Гладенький бочок,                                                  Із дерев зелене листя.
Рожевий п’ятачок,                                                                          (Жираф.)
І хвостик — крючок!
(Порося.)
Розповідь учителя
Слайд 12
Обидві ці тварини належать до ряду Парнокопитні, але їх відносять до різних груп.
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання для учнів:
— До яких груп парнокопитних ссавців належать свиня та жираф?
Очікувана відповідь учнів:
Свиня — нежуйні парнокопитні, жираф — жуйні парнокопитні. Проектування зображення на екран.
Зразки запитань:
Перший учень: Які особливості будови і життєдіяльності жуйних парнокопитних?
Характерні ознаки жуйних парнокопитних:
• Жуйні (олені, барани, козли, антилопи, зубри, жирафи) зазвичай високі, мають тільки два пальці на нозі, складніші зуби, щоки, пристосовані до жорсткої трави, і багатокамерний шлунок. Рослинну їжу, що надійшла до шлунка, тварина відригує в рот і повторно пережовує (ремигає).
Другий учень: Які особливості будови і життєдіяльності нежуйних парнокопитних?
Характерні ознаки нежуйних парнокопитних:
• Нежуйні (свині, бегемоти) зберігають чотири пальці на нозі, мають простіші кутні зуби, короткі ноги, їхні ікла часто збільшуються, формуючи бивні. Узагалі вони всеїдні і мають простий шлунок.
Висновок до етапу. Учитель: отже, ссавці освоїли не лише наземне, але водне й повітряне середовище. Вони є важливим компонентом ланцюгів живлення у своїх біоценозах.
Зупинка №3 „Рослини і ссавці”
Учитель: ссавці є важливим фактором, який регулює ріст і характер розвитку рослин. Види, що живляться рослинами, регулюють їх чисельність, а також сприяють поширенню плодів і насіння.
Назвіть ссавців, які сприяють поширенню плодів і насіння.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (на дошці)
Отже, значення ссавців у природі – це
-          Санітарна роль.
-          Процеси ґрунтоутворення.
-          Регулюють чисельність рослин.
-          Сприяють поширенню плодів і насіння.
-          Ланка в ланцюгу живлення
Порівняємо ваші відповіді з правильними.
Слайд 13
Учитель. Вгадуємо наступну станцію.
В будь-якій подорожі є відпочинок. Тож увага на екран. Вам слід не просто подивитися, але й обґрунтувати назву нашої наступної станції. Скажіть, чому нас можуть навчити ссавці.
Рекламна пауза
Перегляд відео-слайду 14
·         Тож, як називається наша станція? І яка вона в ході нашої подорожі?
Очікувана відповідь: ссавці і людина. Та це не повна її назва. А повна?
Зупинка №4 „Ссавці і людина. Тваринництво”
Слайд 15
На цій зупинці ми дізнаємося, що таке тваринництво, які існують галузі тваринництва.
Робота з підручником, знаходження поняття
Галузь господарства, яка займається розведенням свійських тварин з метою отримання необхідних продуктів харчування і сировини для промисловості.
Учні розповідають про галузі тваринництва та їхню роль в житті людини.
  1. Велика рогата худоба. (Скотарство)
  2. Вівці. (Вівчарство)
  3. Свині. (Свинарство)
  4. Коні. (Конярство)
Вгадайте наступну станцію за відео. Запишіть назви видів ссавців Червоної книги України?
Слайд 16
Зупинка на станції „Ссавці Червоної книги України”
Отже, які тварини України занесені до Червоної книги?
V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
На дошці накреслена таблиця, яку учні заповнюють самостійно, користуючись підручником
„Значення ссавців у житті людини”
Користь
Шкода










-          Яка користь тварин в житті людини? Що ви написали?
-          Якої шкоди можуть завдавати ссавці людині?
За таблицею дайте відповідь на питання: «Яка роль ссавців в житті сучасної людини?»
VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-          На якій  зупинці вам сподобалось побувати? Чому?
-          Що вам найкраще запам’яталося?
-          Чому необхідно оберігати ссавців?
На цьому наша подорож закінчується зупинкою №6 „Творчість”.
Кінець цієї творчості – початок наступної подорожі – подорожі в д/з
VІІ. Пояснення д/з: повтор. тему «Ссавці»: § 26 - §30 та виконайте творче завдання.
Увага на екран.

VІІІ. Оцінювання відповідей учнів за таблицею. Оцінювання й аргументація оцінки.

Немає коментарів:

Дописати коментар