неділя, 16 жовтня 2016 р.

Будова рослин. Клітини рослин. Тканини рослин

Урок № 25                                                                    
План-конспект уроку на тему:
«Будова рослин. Клітини рослин. Тканини рослин»
Мета уроку: навчальна: сформувати загальні уявлення про будову рослини; розглянути особливості будови і функції тканин, їх розміщення в організмі рослини; установити взаємозв’язки між будовою та функціями тканин;
                            виховна: формувати ціннісні орієнтації на збереження природи;
розвиваюча: удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання.
Тип уроку: комбінований.
Методи й методичні прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, конспектування, робота з підручником, друкованим зошитом, за групами; прийоми: «Вірю – не вірю», «Поміркуйте», «Закінчи речення».
Обладнання та матеріали: друковані робочі зошити. підручники, таблиці, схематичні малюнки, «шпаргалки» для роботи учнів в групах.

Хід уроку
1.   Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2.   Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1.     Відкоригуйте текст, використовуючи слова для довідки.
Усім відомо, що більшість рослин мають зелений колір. Таке забарвлення рослин зумовлене особливим пігментом — ........................................ . Саме цей пігмент забезпечує процес .................................................. . Під час цього процесу відбувається ....................................................................... . За типом живлення рослини належать до ....................................................., а тварини і гриби — до ................................... Серед рослин є багатоклітинні, одноклітинні та .................................. організми. Одноклітинними рослинами є .................................. . У багатоклітинних організмів рослин клітини можуть утворювати групи, які подібні за своєю будовою та виконують спільні функції. Такі групи називаються .................................. .
Слова для довідки: тканина, хлорофіл, гетеротрофи, автотрофи, колоніальні, водорості, перетворення сонячної енергії на хімічну енергію створених ними органічних сполук, фотосинтез.
2.2.      «Вірю — не вірю».
Чи вірите ви, що:
1)         фізіологія — це наука, яка вивчає процеси життєдіяльності організмів?
2)         рослини мають необмежений ріст?
3)         однорічними рослинами можуть бути дерева?
4)         трав’янисті рослини можуть бути однорічними, дворічними та багаторічними?
5)         організми не бувають одноклітинними?
6)         під час фотосинтезу поглинається кисень?
7)         верба належить до вищих рослин?
8)         рослини дихають вуглекислим газом?
9)         у зелених рослин живлення автотрофне?
10)       під час фотосинтезу в листках утворюються жири?
11)       морква — дворічна рослина?
12)       водорості належать до нижчих рослин?
Відповіді:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
+
+
+
+
+
+
+

2.3.      «Поміркуйте».
— Чому рослинам постійно потрібні вода, вуглекислий газ, кисень, світло, тепло?
3.   Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
З попередніх уроків вам відомо, що всі живі організми на Землі (окрім вірусів) мають клітинну будову. Виникає запитання: а чому ж тоді частини організму так відрізняються між собою за будовою та функціями? Давайте подумаємо над цим.
Очевидно, у процесі еволюції кожна група клітин багатоклітинного організму пристосовувалася до виконання певної функції, у результаті чого змінювалися форма, поєднання клітин між собою, виникали тканини й органи.
Отже, сьогодні на уроці ми детально розглянемо, які тканини утворились у рослин, якою є їхня будова та які функції вони виконують.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
4.   Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1.   Поняття про тканини. (Бесіда, робота із зошитом.)
Запитання до учнів:
— Пригадайте, що таке клітина.
— Назвіть ознаки рослинної клітини.
— Пригадайте, що таке тканини. Для яких організмів вони характерні?
(Учні дають визначення терміну «тканина» та записують його в зошиті або в словнику.)
— Які функції вони повинні виконувати, щоб забезпечити повноцінне функціонування рослинного організму?
(Учитель підбиває підсумки бесіди й переходить до розгляду типів тканин.)
Тканина – це сукупність клітин, що схожі за походженням. формою, будовою і виконують певні функції.
2.   Типи тканин рослинного організму. (Робота в групах (пошуковий метод), складання схем, презентація результатів роботи.)
Розповідь учителя
Для забезпечення виконання тих функцій, які ви перелічили, рослини мають п’ять типів тканин (учитель демонструє схему, яку зображено на зворотному боці дошки або спроектовано на екран, і коротко характеризує її).
Робота в групах
Кожній групі пропонується розглянути один тип рослинної тканини за планом:
1.  Будова тканини.
2.  Функції.
3.  Розташування в організмі.
Крім того учні повинні скласти опорну схему та зобразити її на аркуші ватману. Після закінчення відведеного часу кожній групі необхідно у зрозумілій формі донести інформацію про свою тканину однокласникам, використовуючи опорну схему, та відповісти на запитання, які в них виникли.
I група — твірна тканина;
II група — механічна тканина;
III група — покривна тканина;
IV група — основна тканина;
V група — провідна тканина.    Наприклад:
Також учитель може запропонувати групам додатковий матеріал для підготовки.
Шпаргалка для учнів
Тканини рослинного організму
Тканини — стійкі комплекси клітин, схожі за походженням, будовою та пристосовані до виконання однієї або декількох однакових функцій.
Твірні тканини (меристеми) складаються з дрібних молодих клітин, здатних до багаторазового поділу. У результаті диференціації клітин меристем утворюються інші тканини.
Покривні тканини забезпечують захист від негативного впливу навколишнього середовища і регуляцію процесів обміну із зовнішнім середовищем. Епідерма — покривна тканина, що складається з одного шару живих клітин, головна функція якої — регуляція газообміну і транспірація. Вона часто вкрита щільним нальотом — кутикулою, яка залежно від вологості змінює свою проникність для рідин і газів. Перидерма — багатошарова покривна тканина, що складається з клітин із потовщеними восковими стінками, які перешкоджають проникненню або втраті води. Кірка — тканина, що захищає рослини від механічних ушкоджень, різкої зміни температур, поїдання тваринами.
Механічні тканини виконують функцію скелета. Особливістю будови клітин є міцна потовщена оболонка. Механічні тканини поділяються на два типи — коленхіму і склеренхіму.
Провідні тканини забезпечують обмін продуктами метаболізму між надземними і підземними частинами рослини, а також здійснюють взаємозв’язок між усіма частинами рослини. Флоема забезпечує низхідний потік речовин від листків до коріння. Ксилема здійснює транспорт води і розчинених у ній речовин від коренів до надземних частин рослини.
Основні тканини:
•          Асиміляційні тканини здійснюють фотосинтез. Вони складаються з однорідних паренхімних клітин, іноді мають назву хлоренхіма.
•          Запасаючі тканини накопичують запасні речовини.
•          Всисні тканини забезпечують споживання води рослинним організмом. Найважливіша — ризодерма, покривна поверхня молодого коріння.
Видільні тканини виділяють різні речовини. Це можуть бути продукти життєдіяльності, отрути для захисту від поїдання, ферменти, речовини-приманки.
5.   Узагальнення та систематизація знань
5.1.     «Закінчи речення».
1.   Тканини — це…
2.   У рослин їх налічується… типів
3.   Потовщення стебла забезпечує… тканина.
4.   Фотосинтез відбувається у клітинах… тканини.
5.   Судино-волокнисті пучки утворені… тканинами.
6.   Міцності рослинам надають… тканини.
5.2.      Заповнення таблиці «Тканини рослинного організму».
Назва тканини
Будова
Функції
1.         Твірна


2.         Покривна


3.         Основна


4.         Механічна


5.         Провідна


5.3. Робота з друкованим зошитом.
6.   Підбиття підсумків уроку
Учитель виставляє оцінки, учні обмінюються враженнями від уроку.
7.   Домашнє завдання
7.1.     Завдання для всього класу.
Підручник..............................................................................
Зошит.....................................................................................
7.2.     Індивідуальні та творчі завдання.
1.   Підготувати «шпаргалку» (короткий конспект уроку) з помилками.
2.   Скласти ребуси або загадки до теми «Тканини».
3.   Підготувати повідомлення про комахоїдні рослини.



Немає коментарів:

Дописати коментар